Monday, September 24, 2012

Resepi Agar-agar santan perisa pandan yang sedap


Hallo2...miss amie is here...bertemu kembali...kali ni nak share resepi agar2 santan perisa pandan yang sedap...sesuai dijadikan sebagai dessert untuk jamuan ker...makan2 biasa ker...agar2 santan ni akan terhasil 2 lapisan dengan sendirinyer..so x yah la nak wat agar2 2 lapis..cuma kadang2 lapisannyer x selaras..

Jom tengok resepi...

Resepi Agar-agar santan perisa pandan by Cik Amie

Bahan-bahan
20g agar-agar (pastikan ada tanda halal)
1 1/2 cawan gula
1 cawan air pandan (blender pandan)
1 sudu teh pewarna hijau epal
4 cawan air
2 cawan santan (campur pekat + cair)
1 biji telur

Cara-cara membuatnya :

1) Masukkan agar-agar, gula, 4 cawan air dan 1 cawan air pandan ke dalam periuk. Rebus sehingga agar2 hancur sepenuhnya.
2) Masukkan pewarna hijau epal. Gaul rata.
3) Dalam bekas yang lain, pukul telur. Masukkan telur yang dipukul ke dalam bekas santan. Gaul rata.
4) Masukkan santan yang telah dicampur dengan telur ke dalam periuk tadi. Tunggu sehingga menggelegak sekali dan boleh matikan api.
5) Tapis adunan ke dalam bekas dan biarkan sejuk.
6) Masukkan ke dalam peti sejuk supaya lebih sedap di makan. Selamat Mencuba!!

Jom tengok gambar yang sempat ditangkap pagi tadi...



agar2 yang telah siap dipotong..siap utk dibawa ke ofis..


 
Close-up pic...nk tunjuk agar2 ni ada 2 lapisan...


10 comments:

DyaNz said...

sedappp tp nk buat sndiri malasss

Afny Abas said...

kenape xjadi ek..agar2 saye jd 1lapis je..xjd pon 2 lapisnye....

amie hani said...

Afny, awak ada tunggu santan tu menggelegak x sebelum awak matikan api?

diha hadi said...

Knapa akhir tu kna tapis...
Bukn tuang terus dlm bekas?? :-)

amie hani said...

kene tapis untuk mengelakkan ketulan telur dan bahan-bahan lain supaya tekstur yang dimakin cantik dan tidak berketul.

Anonymous said...

Nak jd berlapis elok kena sebatikan santan dan telur tu.petua mak saya, blender telur dan santan tu.

Anonymous said...

Yeay. jadi. Terima kasih :) -alia-

Marlisa Halim said...

Teringin sgt nk makan, jap lahi buat, thnx share resipi...

Anonymous said...

Pewarna hijau epal tu..kalau x letak x per ke..kalau sy letak pewarna hijau jer boleh tak??

Anonymous said...

Saya dah buat..berjaya pun..tapi nape bau telur die kuat ngan bau pandan tu..saya terlebih letak air pandan ke?tolong jwb soalan saya ni.. :)