Tuesday, September 18, 2012

Resepi Kek Lobak atau pun Carrot Cake oleh Cik Amie


Hallo2...miss amie is here...bertemu kembali..dah lama x update ruangan daripada "Dapur Cik Amie" kan..kali ni cik amie nak bawakan resepi kek lobak..alkisahnya..hari tu pergi open house pastu makan kek lobak..tapi tak dapat makan banyak sebab bendanya sikit jer...tu la yang teringin nak makan kek lobak banyak2..hihi..ni bukan kali pertama cik amie buat..so kali ni adalah kali ke2 cik amie buat kek lobak..so pasni kawan2 boleh la try..kak liza dan kak aisah jangan lupa try k..hehe..Rugi x cuba..pasti sedap kek ni...(^_^)


Carrot cake by Cik Amie

Bahan-bahan

2 ½  cawan tepung naik sendiri (Blue Key)

1 sudu teh baking soda

1 sudu teh baking powder

4 biji telur Gred B

½ sudu teh esen vanila

Secubit garam halus

¾ cawan gula perang

½ cawan gula castor

 cawan minyak jagung

125 gm butter dicairkan (menghasilkan 1/2 cawan melted butter)

200 gm lobak yang telah diparut

150 gm kismis hitam (gaul dengan tepung gandum)

30g kacang walnut (tumbuk guna lesung batu lebih cepat hancur tapi jangan halus sangat)

 

Cara-cara membuatnya:

1)      Pukul telur bersama gula perang dan gula biasa hingga kembang dengan menggunakan mixer. Masukkan esen vanila.

2)      Masukkan tepung naik sendiri bersama baking soda, baking powder dan sedikit garam. Masukkan campuran ke dalam adunan telur yang telah dipukul.

3)      Masukkan butter yang telah dicairkan dan minyak. Gaul rata dengan menggunakan senduk.

4)      Masukkan lobak dan kacang badam dan gaul rata. Akhir sekali masukkan kismis yang telah digaul dengan tepung gandum. Jangan gaul terlalu kuat setelah kismis dimasukkan untuk mengelakkan kismis mendap di bawah adunan.

5)      Lapikkan kertas minyak pada bekas pembakar dan sapukan butter pada seluruh permukaan bekas membakar.

6)      Tuangkan adunan ke dalam bekas pembakar. Tutup kek dengan aluminium foil untuk mengelakkan permukaan kek hangus. Agak2 lagi 10 minit nak masak baru tarik aluminium foil untuk memastikan permukaan atas kek telah masak sepenuhnya.

7)      Panaskan oven 180 C selama 10 minit dengan menggunakan api atas dan bawah. Setelah oven panas, bakar kek selama 1 jam.

p/s : bagi resepi topping untuk carrot cake ni cik amie belum lagi jumpa resepi yang sesuai..kalau dah jumpa yg sedap cik amie akan update yer...

Jom tengok gambar yang sempat ditangkap..kadang semangat sangat nak buat kek dan semangat nak rasa kek bila dah masak..tu yang kadang x sempat snap pictures yang best2..hehe...Apa pun enjoy these pictures...(^_^)



adunan yang telah siap dibancuh...

 

Dah tuang dalam bekas pembakar




ni la hasil carrot cake yang telah dipotong...sedap..(^_^)

 
Diharapkan resepi ni dapat membantu kawan2 untuk mencari idea menu apa yang nak buat untuk minum petang ni...atau pun..nak kasi kawan kek apa...atau pun juga boleh dibuat kek hari jadi...Dah lama cik amie xde wat decorate kek kan...errmmm..x sempat2...dan ramai2 kawan yang kata dorang sebenarnya x suka makan kek yang ada krim...muak la...dan lagi satu boleh menggemukkan...sebab tu la kurang version nak menghias kek...dan lagi satu x sempat nak tunggu kek sejuk...kek dah lesap...hehe...Tengokla in future nak gak wat kek hari jadi...hehe...Oklah...cukup sampai disini jer cik amie bercerita...hingga jumpa lagi...Daaaa...

1 comments:

Lizawati said...

Nampak sedap keknya..terasa nak makan plak..bila cik amie nak buat lagi...hehehe