Thursday, June 10, 2010

Sedapnya makan berbuka tadi...hehe


Hallo2..amie's here...hari ni cik amie dan puan liza (sori kak liza..dah x leh panggil cik lagi...hehe) dan x lupa juga bayah dan khanapiah puasa hari ni...jadi saya, kak liza dan kak shima dah decide nak masak hari ni...


1) Masakan utama - ikan patin masak lemak + tempoyak...sedap sangat..yang masak cik amie dan kak liza...hehe..

p/s untuk abg fizi : kak liza sebenarnya dah pandai masak la abg fizi...nnt suruh kak liza masak ek kat rumah...hehe



gambar ni diambil semasa kami dah habis makan...tu yang tinggal ikan 2 ketul jer...hehe...sebenarnya ada 5 ketul tadi...


2) Sayur - kerabu paku pakis...resepi khas dari mak kak shima...yg masak of course la kak shima...cik amie tlg goreng kelapa parut nak wat kerisik jer...haha..pun sedap jugak..resepi ni lain daripada orang jawa tau...mungkin resepi kerabu orang utara kot..hehe




gambar ni pun sama..pas habis makan baru tangkap...dah tinggal sikit pun...yg ptg sedap...hehe



3) Kita juga ada dessert..x tau la orang panggi apa masakan ni...nak gelar sebagai "SAGU BERENDAM" boleh x? hehe...resepi ni cik amie ambik daripada seorang Datin...hehe...rase kali pertama terus mintak resepi ngn datin...tapi baru skrg nak buat...hehe...sedap sangat tau..memang puas hati mencuba untuk kali pertama...dessert ni sesuai dimakan bila selepas dimasukkan dalam peti sejuk...ia diperbuat daripada sagu..sagu tu kene direbus hingga lembut...baru lah sedap dimakan...sesuai dimakan oleh orang tua...dan kanak2...sekali makan pasti nak lagi...hehe....


Kuih sagu berendam masakan cik amie...hehe...warna dah la merah giler...cam merah darah...haha...tapi x pe yg ptg sedap....


Alhamdullilah..masakan hari ni semua sedap...pasni leh la kak shima dan kak liza masakkan untuk ami plak ek..hehe...rasenya masakan hari ni ada unsur kasih sayang ketika memasak...tips utama cik amie...hehe....sedap tu lah makanan jadi sedap..dah habis makan pun teringat2 lagi..hehe..kuih sagu berendam ada lagi...nak ker? kene la datang ke rumah cik amie...hehe...Ok...cukup sampai sini...malam ni nak tengok citer Lagenda Budak Setan...ngan kak shima dan kak liza....wah...rase excited plak...hehe..walaupun ramai orang kate x best tapi kami tetap nak tengok..apesal kitorang degil ni? hehe..sebenarnya saja nak mengisi lapang...yer la...kak liza kan dah kawen...pasni dah xde masa lagi dah nak sembang ngan ami...jalan2 ngan ami...huhu...dah la saya xde sape2 di Melaka ni...kawan2 jer la yang ada..emosi la plak...haha...xada ape2lah...ok lah cukuplah sampai sini yer...Daa...


p/s : En Rafis..saya doakan supaya awak murah rezeki...masih lagi ada rezeki kat sini...nanti saya ngn bayah pasti merindui kaki gosip dan pelawat bilik kami...hehe...Semoga dengan bakal kelahiran cahaya mata nanti rezeki akan murah....amin...(^_^)

4 comments:

fizi said...

thanks utk amie yg tlg ajar kak liza masak..pasni abg fizi slalu kat dapur la,tlg tgk kak liza masak...tgk jer...hahaha

amie hani said...

betul..betul...betul...suruh kak liza masak mee goreng..hehe

Muhammad Fadhli said...

baru aku tau pokok paku pakis tu bleh makan rupenye..buat kerabu lagi.

amie hani said...

x pernah makan la tu..pasni cuba masak sendiri di rumah yer..hehe