Thursday, October 28, 2010

Setelah ku tahu kebenarannya...


Hallo2..miss amie is here..hari ni merupakan kelas terakhir yang cik amie mengajar...alhamdullilah..akhirnya berjaya menghabis kelas..tapi lab report banyak lagi yang x bertanda...banyak lagi benda yang perlu diuruskan sebelum pergi sambung blaja nanti..hmm...tinggal lagi sebulan lebih lagi kot kat sini di Melaka ini..negeri maju 2010..mesti kak liza akan merindui ami nanti kan..hehe...

Ok..berbalik kepada tajuk asal kite.."Setelah ku tahu kebenarannya.." bukan senang untuk kita terima sesuatu yang kita tak jangka..tapi itu lah kenyataan yang kite perlu terima..dan kite perlu memupuk hati kita supaya redha..kerana hanya Allah sahaja yang tau apa yang terbaik buat diri kita..kita ni hamba yang lemah memang sangat2 memerlukan pertolongan dan petunjuk daripadaNya..

"Setiap yang berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknya"..seorang student memberitahu ayat ini..ketika saya mengajar saya dalam lab..

"Cik...setiap yang berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknya kan..dulu saya kene repeat lagi setahun kat matrik..kalau saya x repeat setahun mesti sekarang saya dah tahun 3 kan..kalau saya dah tahun 3 mesti saya x dapat jumpa cik kan.."

"Saya kan jaga test kamu masa sem lepas..dah jumpa la tu"

"Yerla..tapi kalau saya bukan tahun 2 sekarang ni..pasti cik x kan mengajar saya kan...macam kat lab sekarang ni.."

"E..macam2 la kamu ni.."

Ermm..student2 ni memang suke betul ayat manis ni..ape2 jer la..kadang2 suke buat lawak..tadi masa kelas yang terakhir..tengah saya khusyuk mengajar kat sorang student ni..tiba2 jer terdengar ayat daripada sorang student laki...

"Cik...tolong saya cik.."

Bila saya menoleh ke belakang tengok budak tu muka merah padam dan semua orang gelak..saya pun xtau la apa yang terjadi..entah apa yang dibuat ngn kawan2nyer..bile saya tanya kat student pempuan dalam kelas..

"Dorang ni memang slalu macam ni ker?"

"Aah..cik..dorang memang suka buat lawak.."

Ermm..macam2 ragam kan..kadang2 memang ada yang lawak sangat..kadang2 stress pun ada..bak kata dorang..

"Belajar ni kita x boleh stress2 cik..kene la ada lawak..cik happy kitorang pun happy"

Oklah..cukuplah sampai disini sahaja coretan cik amie...sekadar berkongsi cerita ketika menjadi seorang pendidik disini..akhir sekali my student memang the best la...hehe...Daaa...

0 comments: