Sunday, January 19, 2014

Persiapan Percutian ke Sabah


Hallo2..madam amie is here....kali ini madam amie nak ceritakan persiapan madam amie ke sabah...masa beli tiket ke sabah ni lagi one month jer nak ke sana...kebetulan time tu ada promotion air asia untuk end year...memang banyak sangat promotion tiket murah sampai pening nak pilih nak bercuti ke mana...hehe...Lastly, husband pilih nak bercuti ke Sabah..so pemilihan tempat percutian setel...

Masa madam amie menulis ni madam amie dah pun balik dari sabah...so madam amie akan cuba menulis percutian ke sana..sebab a lot of things we can shared together...sebelum madam amie pergi ke sabah pun madam amie slalu baca blog2 orang yang pernah ke sabah...thanks a lot yang telah memberikan banyak idea plan ke sabah...so harap post ni dapat membantu korang untuk pergi ke sabah..

So step pertama yang korang kene buat apabila ke sabah adalah....dengan merangka percutian.

1. Beli tiket kapal terbang dan set awal2 berapa hari nak bercuti.

2. Sabah ni ada banyak tempat menarik....so kene decide berapa hari nak spend masa kat kundasang dan berapa lama nak spend kat kota kinabalu.

3. Buat pilihan samada nak kundasang drive sendiri atau nak ambik pakej. Perjalanan ke kundasang memang agak mencabar dengan jalan yang berliku dan berbukit2...Pastikan kereta yang dipilih boleh naik bukit yer...Kami pilih kereta viva dengan RM110 sehari. Pakej 1 hari ke kundasang boleh dapat RM170/seorang atau pakej bermalam tdo di hotel di kundasang boleh dapat RM350/seorang. Bagi yang ingin sewa kereta tu make sure korang book keta tu sebulan awal ker...boleh dapat viva RM100 sehari.

4. Senaraikan tempat2 menarik yang boleh dilawati di Sabah

Tempat menarik di Kundasang

- Dairy Farm
- Kinabalu Park
- Kundasang War Memorial Park
- Pasar Kundasang
- Pasar Nabalu (odw ke kundasang)
- Poring Hot Spring and Canopy Walk
-  Strawberry Rose Garden
- Sabah Tea Garden
- Kolam Ikan Ranau

Tempat menarik di Tamparuli
- Rumah Terbalik

Tempat Menarik di Bandar Kota Kinabalu

- Pulau2 di Marine Tunku Abd Rahman spt Pulau Manukan, Pulau Sapi, Pulau Mamutik, Pulau Gaya
- Pasar Filipina
- Pasar Ikan Masin
- Night Food Market
- Tanjung Aru - boleh tengok sunset and sunrise
- Waterfront di KK
- Jesselton Point
- Pasar Malam - menjual mutiara yang murah dan brg2 lain

So kalau nak tau kat mana kami menginap di hotel yang murah dibawah RM100 dan selesa kenela baca post madam amie yang seterusnya....Oklah...hingga berjumpa lagi. Harap dapat membantu.


pemandangan sungai rajang, sarawak daripada kapal terbang

0 comments: