Thursday, February 18, 2010

Pertama Kali kak Liza memasak di rumah kami...(^_^)


Hallo...amie's here. Baru jer lepas makan ni...apesal aku makan lewat sangat ni..??Bahaya..kene makan 3 jam sebelum tdo..nnt jd gmok plak..hehe..Excited sangat nak citer pasal pengalaman kak liza masak pada malam ni..(^_^).

Petang tadi kami telah p mydin bersama..dah decide awal2 hari ni nak masak..nak suruh kak liza masak..hehe..Aku memberi peluang kak liza untuk memilih sayur yang ingin di masak..Cuba teka sayur ape kak liza pilih?...Jeng..jeng..Kak liza pilih sayur bayam yang warna merah..Aku pun x pernah mkn bayam merah ni..xpelah try jer la..nak rase org kelantan masak..hehe

Aku tanya kak liza..nak masak ape ni? Kak liza kate nak masak sayur air..ok lah..Aku plak beli macam2 plak kat mydin..beli ayam, ikan selar, udang, tomato, cili cameron dll. Aku memang semangat nak masak..menu aku malam ni plak adalah...ikan goreng, ayam goreng dan udang masak merah..(^_^).

Balik tu pun..kak liza semangat nak masak air sayur bayam..bile nak kupas bilis..apesal bilis ni warna lain macam plak..ade warna pink plak..x boleh jadi ni..aku buang semua bilis tu..haha..Kak liza kate mak die slalu masak air..bawang dan bilis kene tumbuk..pastu tambah lada hitam..

Tambah lada hitam?? Aku plak yang pelik..itu dah macam masak sup ayam plak letak lada hitam..hehe..Lada hitam plak xde kat rumah ni..Setelah melihat lada hitam dan bilis tiada..kak liza kecewa..die x jadi masak air sayur bayam...menu di tukar ke sayur bayam goreng..hehe..Ape2 jer la aku layan jer..heh

Bile nak masuk sayur bayam goreng, kak liza hiris bawang nipis2 plak..Aku pun tanya nape akak hiris nipis2 ni? Kak liza kate mak akak kalau masak air bawang kene tumbuk..msk goreng plak..hiris..Oh...yer ker..itu dah kire terbalik dari kami..hehe..Normally, kami orang jawa..kalau masak air (x pandai la cakap melayu..orang jawa cakap masak bening..hehe)..bawang kite just hiris2..kalau masak tumis (goreng)..kite leh tumbuk atau hiris..but we prefer untuk tumbuk..sebabnyer supaya rempah dapat meresap masuk ke dalam sayur..(^_^).

Sebab aku pelik ngn cara kak liza..akhirnya kak liza pun tumbukla bawang tu..hehe..nak sedapkan hati aku la tu..hehe. Dah habis aku goreng ikan, ayam dan msk udang masak merah..barulah kak liza masak. Time kak liza aku masak..aku x tengok..sebab aku tolong ida wat pastri untuk wat cheese tart..Bile kak liza dah masukkan sayur baru lah aku tengok..nak aku punye komen untuk kak liza ape?

Haha..aku pun cakapla..ni nape nampak cam dah nak hangus jer sayur ni..dah letak garam ngn sos tiram ker? Kak liza kate sos tiram dah letak..garam belum..So aku pun letakla garam..aku pun rase ok..dah siap..dah masak pun hidangan kak liza..hehe..Inilah kali pertama kak liza masak sendiri tau..Tahniah untuk kak liza...(^_^).

Siap jer makan..kitorang terus makan..Sebenarnyer aku yang lapar sangat..hehe. Kak Liza kate baru lah die tau..kali pertama die masak baru lah die tau rasenyer menggelabah..die xtau time bile nak masukkan sayur..sebab tu la..cam dah nak hangus bawang tu..Kak liza hepi sangat malam ni..sebab die dah berjaya masak wat pertama kalinyer setelah dipaksa oleh cik amie..hehe. Kak Liza kate nasib baik aku yang letak garam kat sayur tu..die kate kalau die dah letak banyak garam tu..haha

Last skali..nak citer..kak liza puji..die kate udang masak merah tu sedap..berselera kak liza masak..hehe..Mestilah sedap..sebab cik amie kite yang masak..hehe. Nak tau kenapa aku paksa kak liza masak hari ni? Sebab..kak liza ni dah nak kawen..bulan 6..tapi die x pernah masak dan x confident masak sendiri..so aku nak train kak liza ni ade rase confident pada diri masak seorang diri..hehe. Tadi x sempat nak tangkap gambar masakan kitorang..next time jer la yer kami upload..Ok..hingga bertemu kembali..Daa...

P/s : Orang jawa kate jangan masak masin..kalau anak dara yang masak masin..orang tua2 cakap..die dah gatal nak berlaki..hehe

0 comments: