Tuesday, February 16, 2010

UTeM or UITM?


Hi..everybody..good night..sbb jam sekarang dah menunjukkan pukul 11.06 malam..hehe..Dah puas bercuti 4 hari ni?Sebenarnya x puas pun..tapi esok dah kene keje balik kan..so kuatkan semangat anda!!Chaiyok!!

Balik kali ni..mak kata saya telah menerima surat tawaran biasiswa drpd uitm..I'm very shocked..because i never apply uitm..so how come i got scholarship from uitm to continue my master?Weird?? Same with me..hehe

Alkisahnyer begini...last year saya memang pernah apply biasiswa Tenaga Pengajar Muda (TPM) uitm..tapi itu pun pada bulan 1 2009 bukan 2010. Saya pun pelik nape selepas setahun saya dapat plak bcoz last year saya kol uitm pastu dorg kata saya gagal..Dah la teaching saya last year x prepare langsung..

Apa kelebihan uitm ni di mata saya? Apa yang saya nampak adalah :-

1) Saya dapat continue master Jun 2010 ni..kalau UTeM..turn saya tahun depan..kene tgu setahun setengah kat sini..lame gak la..

2) Saya dapat bidang yang saya nak..iaitu Control System..klu kat UTeM..mungkin saya x dapat bidang control kerana dah banyak lecturer dalam control..mungkin saya nak wat dalam embedded system..

Itulah..2 kelebihan utama UITM...

Apa kelebihan UTeM pulak..? Apa yang saya nampak adalah :-

1) I like the environment...even budak2nyer nakal sikit..so far ok lah..better from 1st place..(P.I.E Control)

2) I like sport activities..like futsal (baru nak berjinak2), bowling, netball, ping pong...etc. I can jog every Tuesday with my friends at Taman Botani or Stadium Utem.

3) UTeM only bond 3 or 5 years..while as..UITM bond 7 years for master..(plg sensitif bab bond2 ni..hehe)

4)Kite boleh pilih tempat belajar sendiri..even local sahaja..kite leh pilih tempat nak study kat mana..uitm plak..kene sambung master kat uitm gak..phd baru leh tempat lain..

5) Kite dah tau kat mana kite akan mengajar nanti..iaitu UTem, Melaka..hanya 3 jam drive dari tg karang..klu uitm plak..kite ade kemungkinan kene campak dimana2..seperti terengganu..pahang..(kang ada yang menangis..hehe)..Selain tu leh wat perancangan hidup awal2..hehe

6) Yang ke-6..ni xtau la main reason or what..I'm waiting for Mr. S.A to jois us at UTem..even Mr S.A ni slalu kata die suke wat unpredictable action..but I believed..InsyaAllah..kalau ada rezeki x kemana...

Tak tau apa yang terbaik buat diri saya..dan saya ni memang x pandai nak wat keputusan untuk diri saya..apa yang saya tau..apa yang saya dah jumpa terbaik di sepanjang perjalanan hidup saya..lebih baik sy grab awal2..sebab kita sendiri not sure after this we can found the better and the best place...compare with before this..Kalau tiba2 pasni saya masuk UITM..jgn terkejut plak..dah mcm Mr S.A plak suke wat unpredictable action..so far..UITM kasi tempoh sehingga 30 Jun 2010..Jika tiada sebarang jawapan..tawaran ini terbatal dengan sendirinya..ada 3 bulan masa untuk berfikir..dan apa2 pun leh terjadi dalam masa 3 bulan ini..Mudah2an..Allah mempermudahkan jalan saya di dunia dan di akhirat ini..Amin..

Tetiba nak wat ayat sendiri plak..hehe
"Next journey doesn't mean the right choice for us..but now maybe will be the best place in our life without we realize it"

Ok..sampai disini sahaja..coretan saya malam ni..thanks to Mr. S.A for become my new follower..see u again..da..!!

5 comments:

senpai.is.back said...

bond bond..hahaahahahaha..

amezan mohamad said...

atahun amik masa..lama gak tu..so dh decide ke nk amik ke x tpm tu? klau tanak, bg sy je la..hehe

amie hani said...

dah decided dah...dulu memang la saya nak masuk uitm..tapi sekarang bila dah masuk utem...sayang plak nak tinggalkan utem ni..hihi...kalau boleh saya pas kat awak..dah lame saya kasi..hihi...

amezan mohamad said...

kiranye awk further kt UTeM ni bkn under tpm la ye? wat master apa kt sana? ade fb x? leh kita keep in touch slalu..ni id fb sy klau awk nk add..
amezanmohamad@rocketmail.com

amie hani said...

bukan..kat utem ni jadi tutor dulu..nanti next year baru dapat sambung master..bond plak hanya 3 tahun...